robospect

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι πιλοτικές δοκιμές του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου ROBO-SPECT που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου 2016 στα τούνελ της Εγνατίας Οδού στο Μέτσοβο.

Το αυτόνομο ρομποτικό σύστημα του έργου δοκιμάστηκε επιτυχώς στην αυτόματη ανίχνευση ρωγμών και άλλων κατασκευαστικών ελαττωμάτων στην επιφάνεια των τούνελ καθώς επίσης και στη μέτρηση ρωγμών με αυτόματο και χειροκίνητο τρόπο παρουσία αξιολογητών και εμπειρογνωμόνων.

Κατά τη διάρκεια των δοκιμών πραγματοποιήθηκε απομακρυσμένος ορισμός και έλεγχος της ρομποτικής αποστολής από τους υπεύθυνους του Κέντρου Ελέγχου της σήραγγας της Εγνατίας Οδού κατά την οποία το ρομποτικό σύστημα πραγματοποιούσε ενδελεχή έλεγχο, τα αποτελέσματα του οποίου μεταφέρονταν αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο. Παράλληλα έγινε παρουσίαση του συστήματος λήψεως αποφάσεων (DSS) που χρησιμοποιείται ενώ παράλληλα αξιολογήθηκε και η στατικότητα της σήραγγας. Η επίδειξη στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία με το ρομποτικό σύστημα να εκτελεί στατική επιθεώρηση της σήραγγας Μετσόβου, καταγραφή των ελαττωμάτων και μέτρηση των ρωγμών με τελείως αυτόματο τρόπο και χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση ή καθοδήγηση.

Το έργο βρίσκεται τώρα στην τελική του φάση κατά την οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν οι εργασίες διάχυσης των ερευνών που πραγματοποιήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια καθώς και η τελική έκθεση των αποτελεσμάτων του.

robospect_photo

Το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ROBO-SPECT (ROBOtic System with intelligent vision and control for tunnel inSPECTion and evaluation) (http://www.robo-spect.eu/) ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2013 με βασικό προσανατολισμό να προσφέρει τη λύση στην ανάγκη για έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο επιθεώρησης και αξιολόγησης σηράγγων. Βασικός σκοπός του έργου είναι η δημιουργία ενός αυτοματοποιημένου ρομποτικού συστήματος, που εξασφαλίζει με μία μόνο διέλευση κατά μήκος της σήραγγας, γρήγορη και αξιόπιστη επιθεώρηση καθώς και στατική εκτίμηση της κατάστασής της.

Το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ROBO-SPECT συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του 7ου Προγράμματος Πλαισίου. Το έργο έχει προγραμματισμένη διάρκεια τρία χρόνια (έως το Σεπτέμβριο του 2016) και υλοποιείται από μία κοινοπραξία 10 εταίρων από 5 ευρωπαϊκές χώρες. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 4.592.196 ευρώ, από τα οποία η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ανέρχεται στα 3.306.599 ευρώ.

Συντονιστής και τεχνικός διαχειριστής του έργου είναι το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με υπεύθυνο το Δρ. Άγγελο Αμδίτη, Διευθυντή της ερευνητικής ομάδας I-SENSE (http://isense.iccs.ntua.gr/) του Ινστιτούτου.

Από ελληνικής πλευράς, σημαντικό ρόλο στη διεξαγωγή των ερευνών και την υλοποίηση του έργου έχουν άλλοι δύο φορείς, η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. και η εταιρεία Δ. Μπαϊρακτάρης και Συνεργάτες Γραφείο Τεχνικών Μελετών ΕΠΕ.